Download De Spil App

Huishoudelijk Reglement

Inleiding

Het huishoudelijk reglement is een praktische aanvulling op en nadere uitwerking van de betreffende bepalingen in het Burgerlijk Wetboek (boek 5) en akte van splitsing van Vereniging van Eigenaars De Laatste Hendrik.

Het huishoudelijk reglement is om vooral in praktische zin de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars en gebruikers te behartigen. Dit niet alleen technisch, administratief en financieel, maar ook wat betreft de kwaliteit van bewoning en aanzien van het complex, opdat daarmee een optimaal woongenot voor een ieder kan worden gewaarborgd.

Algemeen

Artikel 1
1. De Vereniging voert het beheer over en draagt zorg voor het onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken. De vergadering beslist over het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken.
2. Onder eigenaar wordt verstaan de gerechtigde tot een appartementsrecht, als bedoeld in artikel 5:106 vierde lid van het Burgerlijk Wetboek.
3. Onder gebruiker wordt verstaan degene die het gebruik van een appartementsrecht heeft, als bedoeld in artikel 5:120 van het Burgerlijk Wetboek.
4. Alle bepalingen in dit huishoudelijk reglement zijn ondergeschikt aan de artikelen genoemd in het Modelreglement bij Splitsing in Appartementsrechten d.d. 2 januari 1992, opgesteld door de Koninklijke Notariële Broederschap en aan de artikelen genoemd in akte tot splitsing erfpachtrecht in appartementrechten voor bedoelde appartementencomplex.
5. Naast de regels zoals die in het huishoudelijk reglement en het modelreglement bij splitsing in appartementsrechten gesteld zijn, gelden uiteraard ook de regels zoals die door de landelijke of gemeentelijke overheid gegeven zijn in de wetgeving, zoals het bouwbesluit, gemeentelijke verordeningen, enzovoorts.

Artikel 2
Waarin dit reglement ‘hij’ staat vermeld, kan ook ‘zij’ worden gelezen.

Artikel 3
Wat betreft het gebruik van de gemeenschappelijke gedeelten en zaken geldt het volgende:
1. De vergadering van eigenaren is bevoegd regels te stellen betreffende het gebruik en beheer van de gedeelten die niet bestemd zijn om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt, voor zover het Huishoudelijk Reglement daarover geen bepalingen bevat;
2. Het bestuur is bevoegd om de regels uit dit reglement te doen handhaven, alsmede in individuele gevallen ontheffing te verlenen voor het bepaalde in de hierna volgende artikelen van het reglement;
3. Het bestuur is bevoegd bij overtreding van de regels uit dit reglement gevolg te geven aan de artikelen 27 en/of 29 uit het Modelreglement bij Splitsing in Appartementsrechten. Het bestuur is bevoegd in gevallen van aanhoudende overlast een boete op te leggen van ten hoogste tweeduizend vijfhonderd euro per incident, te boeken ten gunste van de algemene reserve;
4. De ontheffing die het bestuur verleent, behoeft de goedkeuring van de eerstvolgende vergadering van eigenaren.

Artikel 4
1. In navolging van artikel 11 uit het Modelreglement verklaart iedere appartementseigenaar dat hij bereid is de in het Huishoudelijk Reglement vervatte regels met betrekking tot de gemeenschappelijke ruimten na te leven. Is de eigenaar daartoe niet bereid, dan kan de kantonrechter aan de hand van artikel 5:128 Burgerlijk Wetboek beslissen dat die regels ten aanzien van de eigenaar komen te gelden. Een lid van de vereniging dient bij voorgenomen verkoop van zijn appartement het bestuur van de vereniging uiterlijk 48 uur na ondertekening van het voorlopig koopcontract in kennis te stellen van naam en adres van de beoogde kopers. Bij voorgenomen verkoop is het lid van de vereniging verplicht de potentiële kopers vóór ondertekening van het voorlopig koopcontract in kennis te stellen van het Huishoudelijk Reglement. Hij dient de potentiële kopers erop te wijzen dat zij bij aankoop een verklaring dienen te ondertekenen dat zij het Huishoudelijke Reglement na zullen leven. En zoals Artikel 44.3. van het Modelreglement bepaalt, is de koper verplicht een dergelijke verklaring te tekenen.
2. Voor zover dit reglement voorziet in regels betreffende het gebruik van die gedeelten van het gebouw, die niet bestemd zijn als afzonderlijk geheel te worden gebruikt, gelden deze zowel voor eigenaar als gebruiker.
3. Onverminderd het bepaalde in artikel 17 lid 3 van vorenbedoelde splitsingsakte kan iedere appartementseigenaar een gebruiker vragen te verklaren of hij bereid is de in lid 1 bedoelde regel na te leven. Is de gebruiker daartoe niet bereid of verklaart hij zich niet bereid, dan kan de kantonrechter op verzoek van iedere appartementseigenaar beslissen dat de regel ten aanzien van de gebruiker komt te gelden conform het bepaalde in artikel 5: 120 lid 3 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 5
1. Indien gebreken aan het gebouw geconstateerd worden, dienen deze zo spoedig mogelijk te worden gemeld bij de voorzitter of technisch beheerder.
2. Werkzaamheden aan en/of veranderingen van de installaties ten algemene nutte mogen uitsluitend geschieden in opdracht van het bestuur en/of de bestuurder/technisch beheerder.

Het bestuur

Artikel 6
1. Er zal een bestuur functioneren van minimaal 5, maximaal 7 leden die voor onbepaalde tijd worden benoemd en kunnen te allen tijde worden ontslagen. Het aantal bestuursleden zal een oneven aantal zijn.
2. De bestuursfuncties worden door het bestuur onderling verdeeld. Indien de voorzitter of de penningmeester tussentijds zijn functie neerlegt, kiest het bestuur uit haar midden waarnemers. Op de eerstvolgende vergadering worden opvolgers benoemd.
3. Het bestuur is gerechtigd tot het doen van alle uitgaven welke in de door de algemene leden vergadering goedgekeurde begroting staan vermeld of welke zijn gebaseerd op een ander soort besluit van de algemene leden vergadering.
4. Het bestuur is gerechtigd, in navolging van Artikel 41.5 uit het Modelreglement, zonder machtiging van de vergadering € 2.500,- per niet begrote gebeurtenis uit te geven, een en ander in geval van calamiteiten. Indien het door de ernst en de dringendheid van de situatie niet mogelijk is vooraf een machtiging te vragen tot het doen van hogere uitgaven, is het bestuur verplicht zo snel mogelijk verantwoording af te leggen aan de vereniging van eigenaren.
5. De vergadering van eigenaars als bedoeld in artikel 5: 112 lid 2 onder d van het Burgerlijk Wetboek dient te worden gehouden te Amsterdam.

Kascommissie

Artikel 7
1. Er zal een kascommissie functioneren bestaande uit minimaal 2 leden (uit verschillende huishoudens) die telkens voor een periode van 2 jaar worden benoemd.
2. De kascommissie vergadert tenminste éénmaal per jaar.
3. De kascommissie geeft haar oordeel over de ontvangsten en het beheer van de financiën van de vereniging.
4. De kascommissie zal jaarlijks aan de vergadering verslag uitbrengen over het afgelopen boekjaar gevoerde beheer en de door de penningmeester of administrateur over dat jaar gemaakte balans en exploitatierekening.
5. De kascommissie is gerechtigd tot inzage van alle boeken en bescheiden van de vereniging die betrekking hebben op de administratie en het beheer van de vereniging.
6. De penningmeester of administrateur is verplicht aan de kascommissie alle gewenste inlichtingen te verstrekken en desgewenst de kas en waarborgfondsen van de vereniging te tonen.

Toegang en orde

Artikel 8
1. Het gebouw is uitsluitend toegankelijk voor eigenaars, huurders, hun gasten, onderhoudspersoneel en leveranciers. Bij het in- en uitgaan van de gebouwen behoren de deuren gesloten te worden. Ten behoeve van de veiligheid van de bewoners van het complex mag de toegangsdeur van de hal alleen geopend worden voor eigen bezoek. Overtuig u hiervan alvorens u met de intercom de deur opent. Ook het mee naar binnen laten lopen van derde(n) (onbekenden) via een ingang is niet toegestaan.
2. De in- en uitgangen van het gebouw dienen altijd en onder alle omstandigheden vrijgehouden te worden.
3. Iedere eigenaar is gehouden zorg te dragen voor de orde en netheid in en om het gebouw.
4. De eigenaars/ gebruikers zijn over en weer verplicht elkaar niet te hinderen en dienen de medebewoners, hun gezinnen en bezoekers ongestoord gebruik te laten maken van de gemeenschappelijke toe- en opgangen naar de woningen.

Artikel 9
Het is niet toegestaan om:
1. in de gemeenschappelijke ruimten- anders dan in de daarvoor bestemde gedeelten – (motor)fietsen, bromfietsen, andere [invaliden-] voertuigen, bouwmateriaal, boodschappenwagentjes, autopeds, speelgoed en soortgelijke voorwerpen, alsmede vuilniszakken, vuilnisbakken, oud papier, wasgoed en dergelijke te plaatsen en/of te houden. Voor goed verzorgde planten kan een uitzondering worden gemaakt mits een vluchtweg van tenminste 1 meter wordt vrijgelaten;
2. in de gemeenschappelijke ruimten boormachines, voertuigen, werktuigen, gereedschappen of andere werktuigen, welke door geluid, trilling, vervuiling of stank overlast kunnen veroorzaken, te gebruiken of te repareren;
3. in de gemeenschappelijke ruimten voorwerpen ter verfraaiing aan te brengen of anderszins wijzigingen te plegen, tenzij met toestemming van de vergadering van eigenaars. Bovendien is het de eigenaren niet toegestaan reparaties of andere werkzaamheden aan de leidingen en ornamenten van de gemeenschappelijke ruimten en/of galerijverlichting te verrichten;
4. de liften of de goede werking daarvan te blokkeren; het gebruik van andere doeleinden dan personenvervoer is niet toegestaan, zulks met uitzondering van huisraad en klein materiaal; het in de lift aangegeven toegestane maximale gewicht mag niet worden overschreden;
5. in de gemeenschappelijke ruimten, parkeergarage en de liften kinderen te laten spelen, zoals voetballen, rolschaatsen, te voetballen tegen de garagedeur, enzovoorts; de ouders zien toe – voor zover het hun wettelijke verantwoordelijkheid betreft – op de naleving door hun kinderen van het in dit lid en de voorgaande leden bepaalde;
6. in de gemeenschappelijke ruimten reclamemateriaal, kranten en dergelijke achter te laten – deze dienen door de eigenaar/gebruiker te worden meegenomen naar zijn/haar privé-gedeelte;
7. in de gemeenschappelijke ruimten reclameaanduidingen en dergelijke aan te brengen; evenmin mag de eigenaar/gebruiker reclameaanduidingen en dergelijke aanbrengen aan of tegen de buitenmuren welke de privé-gedeelten omsluiten, waarvan zijn appartementsrecht het recht op uitsluitend gebruik geeft; Uitgezonderd zijn in privé-gedeelten aangebrachte Te Koop-aanduidingen voor de periode dat het betreffende privé-gedeelte voor verkoop wordt aangeboden, de zogenaamde Ja/Nee-stickers op de brievenbussen, alsmede reclame voor niet-commerciële doeleinden. Voor de commerciële ruimte op de begane grond zie de bepalingen in artikel 13 van de splitsingsakte;
8. energie of water te betrekken van de gemeenschappelijke energievoorzieningen, voor niet-gemeenschappelijk gebruik;
9. buiten de gevel en de balkons wasgoed, wasrekken, zwaailichten van alarminstallaties en bloembakken op te hangen en kleden uit te kloppen;
10. onbekenden toegang tot het gebouw te verlenen;
11. artikelen zoals bakvet, olie, bouwmaterialen, aquariumzand, kattenbakkorrels, hygiënisch verband, babyluiers, dweilen en dergelijke via het toilet, de gootsteen of andere afvoerpijpen te lozen;
12. voorwerpen, van welke aard en omvang ook, vanaf galerijen, balkons, dakterrassen, ramen en/of tuinen te werpen.
13. volle vuilniszakken in de algemene ruimten te plaatsen of langer dan een week in de tuinen of op de balkons te laten staan;
14. in de dakgoten en andere waterafvoervoorzieningen van het gebouw afval of ander huisvuil te deponeren;
15. te roken in de algemene ruimtes, te weten: liften, trappenhuizen, kelders, hallen overlopen, galerijen en/of de parkeergarage;
16. zich op te houden of te parkeren in de parkeergarage tenzij u de eigenaar of huurder/gebruiker bent van één van de genummerde parkeerplaatsen, bestuurslid bent of in opdracht van het bestuur werkzaamheden verricht. Als eigenaar/huurder van één van de genummerde parkeerplaatsen mag u alleen op uw eigen parkeerplaats parkeren.

Artikel 10
1. Ter beperking van hinderlijke contactgeluiden, zoals het lopen en schuiven van meubilair, zijn min of meer harde vloerbedekkingen, zoals vilt, kurk(ment), kurk(pakket), plavuizen, linoleum e.d. verboden, tenzij wordt aangetoond dat de contactgeluidsisolatie van de kale vloer inclusief de vloerbedekking een waarde bereikt van Ico = +12 dB of meer. Dit betekent dat harde vloerbedekking zoals genoemd uitsluitend is toegestaan wanneer het aanbrengen op deskundige wijze geschiedt met een “zwevende vloer”, zodat deze vloerbedekking niet in rechtstreeks contact staat met de ondervloer of de wanden en geen hinder kan ontstaan voor de overige eigenaren en gebruikers. Dit geldt niet voor de natte ruimtes. Woningen op de begane grond zijn hiervan vrijgesteld.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 13 lid 1 van vorenbedoelde splitsingsakte zijn verbouwingen door de eigenaar/gebruiker van hun privé-gedeelten slechts toegestaan met schriftelijke toestemming van de administratief beheerder en het voltallige bestuur van de Vereniging van Eigenaars. Zij zijn gerechtigd vooraf, en op kosten van de aanvrager, bouwtechnisch advies in te winnen. Het bedoelde in dit artikel betreft uitsluitend werkzaamheden aan vloeren en het uitbreken van buitenmuren, woningscheidende muren, draagmuren en kozijnen.
3. Het is de Vereniging van Eigenaars dan wel elke eigenaar afzonderlijk verboden buitenshuis een antenne (bijvoorbeeld sprietantennes, t-antennes, schotelantennes voor satellietontvangst en overige) te hebben die niet behoort tot de centrale antenne-installatie voor radio en televisieontvangst, waarop alle woningen zijn of worden aangesloten.
4. Om het optreden van storingen in het centraal antennesysteem casu quo kabelsysteem te voorkomen, zullen de eigenaars/gebruikers slechts de daarvoor goedgekeurde kabels en aansluitingen mogen gebruiken.
5. Het is niet toegestaan afzuig- of wasemkappen met motor, alsmede (keuken)ventilatoren en wasdrogers aan te sluiten op de mechanische ventilatie de daarbij behorende kanalen.
6. Het hebben of houden van duiven, kippen en pluimvee door de bewoners in of bij het gebouw is niet geoorloofd. Tevens is het verboden om vanaf de galerijen, balkons, dakterrassen, ramen en/of tuinen beesten te voederen.
7. Eigenaren van huisdieren dienen er zorg voor te dragen dat deze op geen enkele wijze overlast en schade bezorgen aan medebewoners en dat huisdieren in de algemene ruimten aangelijnd zijn.
8. De toegang tot de gemeenschappelijke ruimten nodeloos lang geopend te laten of te blokkeren.

Artikel 11
1. Iedere eigenaar of gebruiker is gehouden zorg te dragen voor de rust in het gebouw. Ter bevordering daarvan is het tussen eenentwintig (21.00) uur en acht (08.00) uur niet toegestaan werkzaamheden te verrichten die door geluid of trilling overlast kunnen veroorzaken, zoals boren, timmeren, zagen, enzovoorts. Voor zondagochtend geldt dat het voor tien (10.00) uur niet is toegestaan werkzaamheden te verrichten die door geluid of trilling overlast kunnen veroorzaken, zoals boren, timmeren, zagen, enzovoorts.
2. De eigenaar/gebruiker heeft de plicht zorg te dragen voor rust in het gebouw en voorts te allen tijde geen overlast van geluidsapparatuur en/of muziekinstrumenten te geven. In bijzondere gevallen kan met toestemming van de voorzitter van de vereniging van bovenvermelde regels worden afgeweken.
3. Iedere eigenaar of gebruiker is tevens gehouden zorg te dragen voor orde en netheid in en om het gebouw.
4. De bewoners zijn verplicht om de temperatuur in het appartement te handhaven op minimaal 5 graden Celsius.
5. De eigenaren moeten er gezamenlijk zo veel mogelijk toe bijdragen dat de inbraakveiligheid van het gebouw maximaal wordt gewaarborgd.
6. De naamplaatjes op de postbussen en bellenborden behoren uniform van model c.q. kleur te zijn. De naamplaatjes dienen van zilvergrijs aluminium te zijn en worden voorzien van een zwarte letter. De afmeting van een naamplaatje dient 90mm x 25 mm te zijn.
7. De eigenaar is verplicht medewerking te verlenen aan het uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van reiniging en eventueel onderhoud van het pand.
8. Bij afwezigheid langer dan een maand verdient het aanbeveling dat een eigenaar aan de bestuurder of aan een van de leden van het bestuur het tijdelijke adres meedeelt en daarbij tevens opgeeft wie aangewezen is om, indien zulks noodzakelijk zou zijn, zich toegang tot het appartement te verschaffen (b.v. bij bevriezing, brand, lekkage). Hierdoor heeft de bestuurder enig zicht op welke woningen langer niet in gebruik zijn. Dit kan van belang zijn bij ongerustheid over het geruime tijd niet zien van bewoners van de betreffende woning. Daarnaast kan dit van belang zijn bij de planning van bepaalde uit te voeren werkzaamheden, bv. schilderwerk waarvoor de ramen open moeten enzovoorts.

Artikel 12
Het bestuur zal bemiddelend optreden in geval van vermeende overlast. In alle overige gevallen van overlast waarover geen specifieke regels in het Huishoudelijk Reglement zijn opgenomen, zal het bestuur indien nodig optreden.

Gebruik gemeenschappelijke ruimten

Artikel 13
1. Iedere eigenaar en gebruiker is tegenover de andere eigenaars en gebruikers aansprakelijk voor de schade toegebracht aan de gemeenschappelijke gedeelten en/of gemeenschappelijke zaken voor zover deze schade veroorzaakt is door haarzelf of hemzelf, diens huisgenoten of bezoek dan wel derden die de eigenaar en/of gebruiker ten dienste zijn.
2. De eigenaars dienen zich te onthouden van het bevuilen van de gemeenschappelijke gedeelten. Indien zulks toch geschiedt, dient de vervuiler zorg te dragen voor de reiniging of de reiniging op zijn kosten te laten plaatsvinden. Indien de vervuiler hieraan binnen 24 uur niet voldoet, kan de bestuurder hiertoe aan derden opdracht geven, waarbij de kosten op de vervuiler zullen worden verhaald.
3. Het plaatsen van zonneschermen en/of windschermen is toegestaan na goedkeuring van de vergadering. Aan een eventuele toestemming kunnen voorschriften omtrent constructie, kleur, vormgeving, het aanbrengen en de wijze van onderhoud worden verbonden.
4. Het betreden van het dak is uitsluitend voorbehouden aan het/de bestuur(der), leden van de technische commissie en hiertoe aangetrokken onderhoudsbedrijven.
5. Het is niet toegestaan in het gebouw of op het omliggende terrein openbare verkopingen te houden.

Artikel 14
In navolging van Artikel 13 in het Modelreglement: iedere op-, aan- of onderbouw zonder toestemming van de vergadering is verboden. Tevens is het niet toegestaan planten/begroeiing tegen de gevel op te laten groeien, tenzij de beplanting langs een speciaal bedoelde voorziening wordt geleid.

Gebruik privé-gedeelten

Artikel 15
1. In verband met vervuiling door vogels en het aantrekken van ratten en ander ongedierte is het voederen van dieren, en het weggooien van etensresten, op en vanaf balkons, terrassen en vanuit de ramen niet toegestaan.
2. De eigenaar is verplicht het plaatsen van steigerwerk ten behoeve van bijvoorbeeld reiniging en onderhoud van de gevels en ruiten toe te staan.
3. Het is de gebruikers niet toegestaan zonder toestemming van de vergadering enigerlei verandering aan de in het privé-gedeelte aanwezige gemeenschappelijke voorzieningen aan te brengen, noch zelfstandig opdrachten te geven tot reparaties daaraan, tenzij calamiteiten dit vereisen. In dit geval moet de bestuurder daar onmiddellijk van in kennisgesteld worden.
4. Het herstel van storingen aan gemeenschappelijke voorzieningen, veroorzaakt door werkzaamheden in het privé-gedeelte, zijn voor rekening van de gebruiker van het desbetreffende appartement.
5. Gebruikers zijn verplicht onderhoudspersoneel toe te laten tot het privé-gedeelte voor reparaties aan de gemeenschappelijke voorzieningen.
6. Het is verboden de privé-gedeelten te gebruiken voor het opslaan van gevaarlijke stoffen (bijvoorbeeld butagasflessen) of daarin bezigheden uit te oefenen welke hinder of gevaar voor de andere eigenaars en/of gebruikers kunnen veroorzaken.
7. Vanwege het risico van “vallen” en wateroverlast bij het begieten, is het niet toegestaan bloembakken aan de buitenzijde van de balkons, ramen of de dakterrassen aan te brengen.

Servicekosten

Artikel 16
1. Het maximum bedrag waartoe het bestuur onderhoudswerkzaamheden kan opdragen zonder machtiging van de vergadering als bedoeld in art. 38 lid 2 van de splitsingsakte is tweeduizend euro per jaar.
2. Het maximum bedrag voor het doen van uitgaven waarvoor geen gekwalificeerde stemmenmeerderheid in de vergadering nodig is, als bedoeld in artikel 38 lid 5 van de splitsingsakte, is vierduizend vijfhonderd euro per gebeurtenis.
3. Het bestuur behoeft de in artikel 41 lid 4 van vorenbedoelde splitsingsakte bedoelde machtiging van de vergadering slechts indien het belang de som van tweeduizend euro te boven gaat.
4. Het maximum bedrag tot waarvoor het bestuur voor het aangaan van verbintenissen geen machtiging nodig heeft van de voorzitter van de vergadering als bedoeld in artikel 41 lid 5 van vorenbedoelde splitsingsakte is drieduizend euro. Genoemd bedrag moet wel passen binnen de begroting.
5. De eigenaars zijn verplicht voor of op de eerste van elke maand een twaalfde van het bedoelde aandeel aan de vereniging te voldoen. De eerste betaling vindt plaats over de maand volgend op de maand waarop het appartement wordt opgeleverd. Bij in gebreke blijven zullen de kosten van het innen van de servicekosten op de bewoner(s) van de betreffende woning worden verhaald.
6. Eventuele overige bijdragen dienen binnen de door de vergadering gestelde termijn voldaan te zijn. Bij in gebreke blijven zal een herinneringsbrief gestuurd worden. Als dan nog niet aan de verplichting voldaan is wordt een incassobureau ingeschakeld. De kosten van het innen van de overige bijdragen worden op de bewoner(s) van de betreffende woning verhaald.
7. Indien een oud-eigenaar de vereniging heeft verlaten met achterlating van een schuld aan de vereniging, zal deze schuld ten laste worden gebracht aan de nieuwe eigenaar.

Diversen

Artikel 17
Het is niet toegestaan in het appartement een beroep uit te oefenen dat de omwonenden overlast bezorgd.

Artikel 18
In navolging van Artikel 36 van het Modelreglement: “Ieder der eigenaars is bevoegd, hetzij in persoon, hetzij bij een schriftelijke gevolmachtigde al dan niet lid van de vereniging, de vergadering bij te wonen, daarin het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen…”. Machtigingen dienen voor de vergadering schriftelijk aan de secretaris van de vereniging overlegd te worden. Iedere stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee andere leden een stem uitbrengen. Leden van het bestuur zijn niet gerechtigd om te stemmen namens één der andere leden.

Artikel 19
1. Aanvulling of wijziging van dit reglement kan geschieden door de vergadering van eigenaars met een meerderheid van tenminste tweederde van het aantal uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin een aantal eigenaars tegenwoordig of vertegenwoordigd is dat tenminste tweederde van het totaal aantal stemmen kan uitbrengen.
2. Bij vervreemding van een appartementsrecht is de verkrijger, die het privé-gedeelte zelf in gebruik wil nemen, verplicht een verklaring te tekenen dat hij de bepalingen van het huishoudelijk reglement zal naleven.

Artikel 20
In verband met het plaatsen van zonwering gelden de volgende richtlijnen:
a. Type zonwering
Type voor dakterassen: uitklapschermen
Type voor lager gelegen appartementen: screens
b. Kleuren
Screens: bekisting Ral 9001 (cremewitte kleur van de kozijnen)
Schermen Ral 9001
Uitklapschermen: vrije kleurkeus
c. Het plaatsen van een windmeter zodat de zonwering automatisch inklapt bij te hoge windsnelheden is verplicht.
d. De eigenaar is aansprakelijk voor het onderhoud van de zonwering en alle schade voortvloeiende uit de bevestiging, inclusief eventuele vervolgschade.
e. Er geldt een reparatieplicht, de maximale termijn voor reparatie is een maand.
f. Bij onderhoud aan de buitenzijde van het gebouw mag de aanwezige zonwering geen belemmering zijn (kwalitatief en / of in kosten voor de VVE) voor de uitvoering van deze werkzaamheden. Eventuele bijkomende kosten ten gevolge van het aanwezig zijn van de zonwering (zoals bijv. noodzakelijke demontage) zijn voor rekening van de betreffende eigenaar van de zonwering.
g. Bij verkoop van het appartement dient deze verplichtingen te worden overgedragen op de nieuwe eigenaar. Indien deze niet akkoord gaat, dan dient de verkopende eigenaar de zonwering te verwijderen en de mogelijk aanwezige schade aan de gevel te herstellen. De eigenaar blijft aansprakelijk totdat de nieuwe eigenaar de huisregels getekend heeft.
h. De wijzigingen dienen op een deugdelijke wijze en zonder schade toe te brengen aan het gebouw te worden geplaatst door een ter zake deskundig bedrijf. Het risico voor schade aan of schade als gevolg van de wijzigingen komt geheel voor rekening en risico van de betreffende eigenaar. Het Bestuur zal er op toezien dat de wijzigingen conform deze vereisten worden uitgevoerd.

Slotbepaling

Artikel 21
In alle gevallen waarin dit reglement of de akte van splitsing niet voorziet, beslist de vergadering van eigenaars.

Revisies bij ALV besluit:
24 mei 2005
10 juni 2008: art 11.6
14 april 2010: art 9, art 20